Fortsätt till huvudinnehåll

Löparklocka och hur stort hål i plånboken

Letar efter löparklocka med gps. Kan ju konstatera att det finns allt man kan önska i butikerna och mycket mer därtill!

Det finns såklart de nya galna grymma häftiga nya klockorna, och så finns det de som är i överkomligt pris och som är lite mer rimliga för en sådan som mig.

Vad tittar jag efter när jag letar klockor? Jag vill att den har koll på vart jag varit, hur långt och hur mycket jag sprungit. Jag vill kunna förprogrammera intervaller, även om de inte är lika långa utan kanske ökande eller fallande i tid eller sträcka intervallerna emellan. Det ska gå att ladda upp infon från klockan till nätet smidigt. Jag vill gärna genom att titta tillbaka på passet kunna se hur kuperad terräng har påverkat min löpning till exempel, så någon form av höjdskillnadsregistrering får den gärna ha även om det inte behöver vara den mest avancerade. Naturligtvis är det bra med pulsmätning men jag tränar just nu inte på det viset så det blir en extra bonus i klockköpet i så fall. 

Jag har hittat lite klockor som har just de funktionerna och en del saker till. De finns i alla möjliga prisklasser och det är svårt att vilka som är bra och vilka som är rent dåliga.

Drömklockan däremot har förutom de funktioner jag tittat på många roliga verktyg. Om jag behöver det för att bli en bättre löpare? Nej! Om det blir roligare att träna. Ja garanterat. Den kan rapportera totalt antal steg per minut, graden av "studs" i steget och markkontakttid. Det finns även en metronomfunktion med vibrations- och ljudvarningar som hjälp till kadensträning och som hjälper till att hålla synkronisering med uppsatt steglängd utan att man behöver titta på klockan. Om jag använt kadensträning tidigare? Tro det eller ej, det har jag faktiskt gjort. Rolighetsfaktorn motiverar däremot inte att jag lägger de pengarna som den klockan kostar på en leksak till min träning just nu.

Valet av klocka styrs ju en del av vad man tränar för något. Om man är triatlet till exempel så bör den ju fungera med vatten och simning. Även cyklister kan vilja ha vissa funktioner som en random löpare inte alla gånger efterfrågar. Det problemet har ju inte jag som inte vill utsätt mig för träningscykling på landsväg i onödan, och som inte alls har tålamod att träna simning. För min del vill jag främst springa och åka längdskidor med den.

Jag har eventuellt en begagnad löparklocka på gång. Får se om han som har den vill sälja den till mig till ett rimligt pris. Håller tummarna, för då kan jag prova vad jag tycker om den typen av klocka och ha den ett tag. Det blir lättare att titta tillbaka och se vilka funktioner jag faktiskt använder och vad jag saknat till nästa gång jag köper en löparklocka.




Kommentarer