Fortsätt till huvudinnehåll

Utnyttja en dålig träningsdag

Upptäckte en grej. Det där med att vara ganska ny på skate-skidor i kombination med rejäl träningsvärk efter nytt träningsprogram för rörlighet och styrka för kroppen från topp till tå. En kombination som ger riktigt dålig balans i skidspåret. Trodde jag skulle tippa omkull många gånger. Lite skrämmande dålig kontroll blev det. Visst förstod jag att det skulle gå dåligt att åka, men riktigt så dåligt kunde jag ju inte ens tänka mig.

Är det någon mening med att ge sig ut i spåret då? Att åka fort eller mata längre distans är ju inte att tänka på. Det jag gjorde den här gången var att mysa runt i spåret långsamt och stanna till lite här och där. Släppa förbi de som kan och orkar åka den dagen. En halvtimme blev det då jag bara åkte och försökte känna på skidorna, balansera runt med viktöverföringen och känna hur jag tryckte ifrån med skidorna i olika lägen. Letade kvitton på om jag trycker ifrån för mycket med tårna eller åker för sittande. Funderade på hur jag vill göra med armarna och vilken timing jag vill ha mellan armar och ben beroende på vilken växel jag har.

Där ute i spåret känns det inte som att det ger någonting att ge sig ut en sådan dag, men så här i efterhand kan jag tycka att det var riktigt bra att inte ha något alternativ. Hade jag kunnat välja mellan att bara åka på som vanligt och mata på, eller ta ner tempot som jag gjorde så hade jag förmodligen matat på bäst jag kunde. Inte tagit mig riktigt den tiden som jag faktiskt gjorde. Det var förmodligen värt det trots allt.

Kommentarer