Fortsätt till huvudinnehåll

Julledigt för att träna

Det stack till lite i skidhjärtat att lämna skidorna hemma och packa ner löparskor och gymkläder istället. Finns inget som är bra med 4 plusgrader och grå himmel och det var vad jag ställde in mig på att anlända till. Funderade till och med på att packa in rullskidorna i bilen för att få stakträna lite men det kändes ju bara för knäppt. De fick vara kvar hemma. Någon måtta får det väl ändå vara.

Har haft julledigt från jobbet ganska länge och umgåtts med familjen i en annan del av landet, ätit gott, fyllt på träningsgarderoben och hemmagymmet en del och framför allt tränat mer igen. Ja naturligtvis ätit vansinnigt mycket julmat och julgodis såklart! Alla som känner mig vet att det är så jag fungerar. Skumtomtar och After Eight liksom.

Det blev ju så ytterst lite träning innan jul av olika anledningar så den långa julledigheten var jag mycket glad för. Trivs inte alls i vardagen när jag inte tränar, så veckorna innan jul var ganska jobbiga.

Vi tillbringade julen i Småland och Skåne. Nej, jag skojar inte. Vi lämnade snön bakom oss i Luleå, den snö som föll så fint två dagar innan vi åkte nedåt i landet. Vi befann oss alltså i en grön del av landet på julafton, men tack och lov kom det lite snö och täckte marken dagarna efter så vi fick lite vinterkänsla till slut även där.

Lilla Gymmet i staden där jag växt upp var ju bara för underbart! Ja gymmet heter faktiskt så. Det ligger i samma hus som mina föräldrar bor i, och är ganska nyöppnat. Det hade precis de saker jag önskar av ett gym då jag sällan går på pass och gärna tränar funktionell träning för skidåkningen på egen hand. Jag hann dit för att träna fyra gånger under resans gång och sista gången var det lite sorgset att behöva lämna det.

Det blev också en del löpning på resan, både med och utan dubb då det faktiskt kom lite snö och blev kallt, så lite vitt på marken var det och något slag halka. Glittrade vackert i gräset i alla fall. Det kändes märkligt bekant att springa på samma gator och gångbanor som jag sprungit på i alla år när jag växte upp där. Ingenting var egentligen annorlunda.

Skidåkarna i den lilla staden fick till och med till en del snis (konstsnö) med snökanonerna i konstsnöspåret läste jag i lokaltidningen en morgon. Kanske skulle packat med skidorna?


Kommentarer